Sunday 29 March 2015

Spot Menarik Untuk Kaki Pancing di Tasik Beris, Sik


Hari ni gua nak bercerita tentang salah satu spot kegemaran gua.Tempat ni memang banyak ikan-ikan besar selalunya ikan bujuk.Kebanyakkannya bersaiz 'boleh tahan' dan kadang-kadang monster pun kerap gua dapat kat spot ni..Perhatikan di hujung carok terdapat tumbuhan air yang tebal seperti tumbuhan menerong menjadi rumah kepada ikan-ikan bujuk.

Tempat ni airnya jernih dan berwarna gelap sesuai dengan habitat dan sifat bujuk yang sukakan tempat seperti itu.Tetapi memang mencabar nak menaikkan ikan di spot ni..banyak halangan seperti buluh dan sebagainya.
Tekun dok casting..En Din dan Cikgu Am yang tak jemu melancarkan serangan pada spesis snakehead tersebut..kihkih
Hasilnya kadang-kadang cukup berbaloi.Memang syok gila layan ikan bersaiz sebegini..Perlukan kepakaran untuk menaikkannya memandangkan banyak halangan seperti buluh, kayu dan juga reba yang terdapat di dalam air.


Saiz bujuk sebegini memang banyak..Perhatikan rumpai air pada ikan tersebut..Memang menjadi sifat bujuk bermain berhampiran rumpai air.
Ikan haruan yang bersaiz boleh tahan di Caruk Pulau Miding
Hasil yang selalunya gua dapat sepetang bercasting di Tasik Beris.Hasil sebegini biasa saja pada masa dahulu.Tapi masa sekarang memang sush nak dapat memandangkan stok ikan yang berkurangan.
Besar kan ikan bujuk ni..

Antara bujuk yang bersaiz monster.
Moga-moga kenangan sebegini akan dapat diulangi lagi pada masa hadapan.Oleh itu marilah kita bersama-sama menjaga alam ini yang kita kongsikan bersama makhluk-makhluk yang lain.Janganlah bersikap rakus dan tamak sehingga merugikan generasi akan datang iaitu anak cucu cicit kita.Bersamalah kita menjaga keharmonian alam agar kelangsungannya akan berterusan sampai bila-bila.Amin....





3 comments:

  1. Salam saudara. Sya mmg berniat lama nk mancing di tasik pedu dan gubir, tp msalah utk dptkan boatman dan guide adalah msalah utama sya. Harap saudara dapat membantu. ��

    ReplyDelete
  2. Adam Syamil blh contact 01110706557

    ReplyDelete