Saturday 11 April 2015

Memancing di lombong pasir Semeliang

Air kelihatan agak cantik dan sesuai untuk casting snakeheads.
 
   Hari ini plan asal hendak memancing di Tasik Beris namun terpaksa kansel kerana sebab yang tidak dapat dielakkan..akhirnya pergi memancing di lombong pasir Kampung Semeliang.

   Sebelum tu gua pergi check and evaluate kat satu pot lagi Lombong Pasir Padang Balai tak jauh dari dari Lombong Semeliang.Jam menunjukkan 7.15 pagi dan apa yang aku dapati pot tersebut telah banyak berubah atau bahasa yang lebih tepat..terjejas..Tebing yang menjadi sempadan lombong dan sungai telah runtuh sama sekali dan airnya pun dah jadi warna teh susu..ada la ternampak dua tiga orang yang tengah memancing berhampiran khemah diorang...mungkin stay over night kot... Sebenarnya port ini sangat femes untuk pemancing rohu...
 
   Banyak pemancing datang ke sini untuk memancing rohu sampaikan ada yang datang dari Jitra dan juga Perlis!Banyak juga la rekod rohu bertaraf golden yang dicipta di lombong ini.Selain rohu banyak terdapat belida, toman, sebarau dan ikan haruan.

  Setelah hampir setengah jam hampeh tiada hasil gua bergerak ke Lombong Pasir Semeliang yang terletak berhampiran Pekan Kuala Nerang. Memang cun keadaan air lombong ini..memang gua dah rasa gua akan berjaya misi gua hari ini..hehehe..

   Belum ada orang yang sampai..gua adalah manusia pertama yang membaling katak di lombong ini pada hari ini...hahaha...Tak lama gua terus berjaya mendapat strike pertama seekor haruan yang dianggar berat 300 gram..hahaha..

   Tiba-tiba gua ternampak anak-anak ikn betempiaran lari menyelamatkkan diri akibat dikejar bapak haruan besar.

   Gua terus aim dan membaling umpan tepat ke sasaran.. Kebuakkkk... strikeee!!! Sungguh ganas sekali ia menyambar seakan kail terlekat pada kayu didasar.. Menggunakan pengalaman & pengetahuan yang dipelajari gua berjaya menarik ikan naik ke tebing lombong..

   Ikan ditimbang dan berat 1.6 kg!Boleh tahan...tersenyum lebar gua sorang-sorang di tepi lombong tersebut.. 

   Gua memancing kat situ tidak lama dan setelah menaikkan beberapa ekor lagi haruan gua ambil keputusan untuk menamatkan misi gua pada kali ini...ini kerana cuaca semakin panas membahang maklum sajalah musim kemarau...

   Banyak sambaran yang gua dapat tapi kebanyakkan rabut... melalui pemerhatian gua lombong ini masih banyak terdapat stok haruan gadang melalui percikan dan olakan air yang tercipta semasa spesis ini mengjar anak-anak ikan..tak mengapa lain kali gua datang lagi..peace..roger and out..
 

No comments:

Post a Comment